Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:213537 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:202573 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:208312 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:202879 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:203011 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

چرا در آيه 28 سوره احزاب همسران پيامبر(ص) تهديد به طلاق مى شوند؟

پرسش:
چرا در آيه 28 سوره احزاب همسران پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) تهديد به طلاق مى شوند؟ آيا اين تهديد با رحمت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)منافات ندارد؟!
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 پس از آن كه در برخى جنگ ها، غنائم سرشارى نصيب مسلمانان شد، همسران رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) به طمع افتادند و هر كدام در خواستى نمودند. ام سلمه، كنيز خدمت گزارى تقاضا كرد. زينب بنت جحش، پارچه مخصوص يمنى خواست. حفصه، جامه مصرى طلب نمود. جويريه، لباس مخصوصى درخواست كرد. سوده، گليم خيبرى طلبيد و ميمونه، حله اى خواست. پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) كه مى دانست تسليم شدن در برابر اين گونه درخواست ها كه معمولا پايانى ندارد، چه عواقبى براى او به عنوان رهبر مسلمانان در پى خواهد داشت، از انجام اين درخواست ها سر باز زد و يك ماه تمام از آن ها كناره گيرى نمود تا اين كه خداوند آيات 28 و 29 سوره احزاب را نازل ساخت و با لحنى قاطع و در عين حال توأم با رأفت و رحمت چنين فرمود: (يا اَيُّهَا النَّبىُّ قُل لاَِزواجِكَ اِن
كُنتُنَّ تُرِدنَ الحَيوةَ الدُّنيا وزينَتَها فَتَعالَينَ اُمَتِّعكُنَّ واُسَرِّحكُنَّ سَراحاً جَميلاً و اِن كُنتُنَّ تُرِدنَ اللّهَ ورَسولَهُ والدّارَ الآخِرَةَ فَاِنَّ اللّهَ اَعَدَّ لِلمُحسِناتِ مِنكُنَّ اَجرًا عَظيمـا؛ اى پيامبر! به همسرانت بگو: اگر شما زندگى دنيا و زرق و برق آن را مى خواهيد بياييد با هديه اى شما را بهره مند سازم و شما را به طرز نيكويى رها سازم و اگر شما خدا و پيامبرش و سراى آخرت را مى خواهيد، خداوند براى نيكوكاران شما پاداش عظيمى آماده ساخته است.)[1]
رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) نسبت به همسرانش محبت فراوانى داشت. از مجموع آيات اين سوره نيز روشن مى شود كه تسليم نشدن پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) در مقابل تقاضاهاى همسرانش، منافاتى با رحمت و محبت آن حضرت نداشته است. در آغاز اين سوره، خدا از زنان پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) تمجيد كرده و آنان را به عنوان مادران مؤمنان معرفى نموده است. روشن است كه چنين مقامى، وظايف سنگينى را به همراه خواهد داشت. چگونه زنان پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) مادران مؤمنان باشند؛ ولى فكر و دل شان در گرو زرق و برق دنيا باشد و چنين پندارند كه اگر غنايمى نصيب مسلمانان شده است، هم چون همسران پادشاهان، بهترين قسمت هاى غنايم را به خود اختصاص دهند و چيزى را كه با جانبازى و خون هاى پاك شهيدان به دست آمده، تحويل آنان دهند و افراد نيازمند جامعه همچنان با فقر و تنگدستى دست و پنجه نرم كنند؟!
به مقتضاى آيات اين سوره، گذشته از خود پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) كه اسوه مؤمنان است، خانواده آن حضرت نيز بايد اسوه خانواده ها و زنانش الگوى زنان با ايمان تا روز قيامت باشند.
بنابراين رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) چگونه مى توانست به درخواست همسرانش پاسخ مثبت دهد در حالى كه هنوز گروهى از مسلمانان مكّه كه به مدينه هجرت كرده بودند، بر
«صفه» (همان سكوى مخصوصى كه در كنار مسجد پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)قرار داشت) شب را به صبح مى آوردند و خانه و كاشانه اى نداشتند؟![2]
در برخى روايات نيز آمده است كه بعضى همسران پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) به ايشان گفتند: «آيا پيامبر فكر مى كند كه اگر ما را طلاق دهد، همسرى غير از او پيدا نخواهيم كرد؟»
در اين شرايط است كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) به فرمان پروردگار مأمور مى شود تا با قاطعيت تمام با اين مسأله برخورد كند و براى هميشه موضع خود را در مقابل آنان روشن سازد.[1]

[1]. ر.ك: تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج 17، ص 278، دارالكتب الاسلاميه ؛ مجمع البيان، طبرسى، ج 8، ص 554 ـ 555، دارالمعرفة.
[2]. تفسير نمونه، همان، ص 279.
[3]. تفسير نمونه، همان، ص 280 ؛ الكافى، كلينى ؛ ج 6، ص 138، دارالكتب الاسلامية.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location