15-08-2019 Hits:180007 Imamology طلبه پاسخگو
Islam Attacks Slavery 1Islam has often been represented by Christian…
The Need for Regulations in the SocietyAs the results of…
The Clearest Reason for Free Will 1. The General Conscience of…
Brief History of ReligionsIn conducting a brief investigation on the…
Is It Necessary For Man To Follow A Religion?The foremost…
The Advantages of Religion 1It was revealed that religion has…
Who Is Almighty Allah? There is no difference of opinion amongst…
What are the differences between Shia and Sunni Muslims؟The distinction…
The Rights Islam Offers to WomenWith the onset of Islam…
How I find that Islam does not Oppress Women?An Experiences…
The Goal of Creation (1)One of the fundamental problems to…
We must defend our own rights. We must not transgress…
The Nature of Jesus 1Many Muslim writers when writing about…
The Holy Qur’an and Modern Scientific DiscoveriesThere is no doubt…
Determinism and Free Will in the Qur’anMohammad Mahdi GorjianA GlanceThe…
Importance of Marriage in IslamThe Holy Quran says:“And marry those…
Religious Tolerance in IslamOne of the most important aspects of…
Ahl-al-Bayt (`a)- Its Meaning and Origin The term "ahl" signifies…
A Scientific Discourse about WomanAuthors(s): Allamah Sayyid Muhammad Husayn TabatabaiA…
Who Are The 12 Imams Of Twelver Shia Islam؟The Twelve…
The Philosophy of HijabUndoubtedly, in this age of ours -…
THE TRUE RELIGION OF GOD!Each person is born in a…
MIRACLES OF THE QURANFourteen centuries ago, God sent down the…
WHO IS MUHAMMAD (PBUH)?One in every five persons on this…
Some of The biggest misconceptions that many non-Muslims have about…
if we entrust our hearts to spirituality and to the…
I think the most important teaching the Prophet (S) has…
An unforgivable sin of the Children of Israel (i.e. Jewish)…
TEHRAN (FNA)- The Palestinian government accused Israel of committing a…
TEHRAN (FNA)- Minister for the Middle East within Britain's Foreign…
Deadliest Gaza Rally in Weeks: 55 Palestinians Martyred, +2,000 Wounded…
However, the West Asia region’s conditions do not look quite…
Jesus is given many titles in the Qur'an like the…
Due to the significance of the beliefs, the Qur’an has…
Based on the new discoveries, a new understating of the…
Second son of Fatima (sa) and ‘Ali (as) Husayn (as)…
02-08-2019 Hits:170313 Shia News طلبه پاسخگو
An official with the AhlulBayt World Assembly said it has…
AhlulBayt News Agency (ABNA): Some 25,000 AhlulBayt News Agency (ABNA): Some…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyyed Ali Khamenei says…
Because of Saudi rulers’ oppressive behavior towards God’s guests, the…
Stressing that no one is allowed to insult Sunni principles…
Ayatollah Khamenei has praised all members of Iranian sports teams…
A Muslim student has been forbidden from wearing her full…
Ayatollah Khamenei has met with President Hasan Rouhani and the…
Human Rights Watch (HRW) has accused the Bahraini regime of…
A group of Bahraini Shi’a scholars has stated that Bahrain’s…
The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Sayyed Ali…
Rasa – Shaykh Ibrahim Zakzaky, the spiritual leader of the…
The Muslim nations can gain from Ramadan and Eid ul-Fitr…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Sayyed Ali Khamenei addresses…
Ayatollah Makarem-Shirazi issued a statement condemning the Al Khalifah regime’s…
Assistant of Sacred Premises and Pilgrims Affairs of Astan Quds…
Hezbollah Secretary General Sayyed Hassan Nasrallah received a delegation of…
The cruel actions against Pakistani Shias cannot be tolerated. Occupying…
In the Name of Allah
I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.
This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.
I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck
.
پرسش:
نوشتن يا تحرير قرآن توسط كي صورت گرفته ؟
پاسخ:
پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباطتان
محققان درباره اولين نويسنده وحي در مكّه نام عبدالله بن سعد و راجع به نخستين نويسنده وحي در مدينه نام ابيّ بن كعب را به ميان مي آورند و نوشته اند: نخستين كسي كه از قريش در مكّه براي رسول خدا (ص) نوشت، عبدالله بن ابي سرح بوده كه مرتد شد و در ايّام فتح مكّه به اسلام بازگشت . اولين كسي كه در مدينه نگارش وحي را به عهده گرفت، ابي ابن كعب بود كه پيش از زيدبن ثابت مطرح بود، ولي بر اساس روايات آن كه بيش از همه به نگارش وحي موفق بود، در مرحله اوّل علي بن ابي طالب(ع) و سپس زيد بن ثابت مي باشد، چون اين دو بيش از ديگران ملازم پيغمبر(ص) بودند.
دكتر عبدالصبور شاهين مي نويسد: علي بن ابي طالب(ع) پسر عم رسول خدا(ص) كه در نوجواني اسلام آورد، در اكثر وقايع و غزوات ملازم و رفيق پيامبر و كاتب وحي بود.
علي بن ابي طالب و زيد بن ثابت و ابيّ ابن كعب به خاطر ملازمت مداوم با رسول خدا داراي مقامي برجسته در امر نگارش وحي و احاطه بر آيات قرآن بودند.
نويسندگان وحي قرآن را به خط نسخ يا كوفي مي نوشتند و معمولاً از خط نسخ در زمان پيامبر براي نگارش قرآن استفاده مي كردند و آن را استخوان كتف و پوست و چوب مي نوشتند و نوشته ها را در جايي جمع مي كردند.
جمع قرآن به معناي نگارش آن به صورت يك كتاب بعد از رسول خدا صورت گرفت، گرچه عده اي از مورخان گفته اند كه در زمان رسول خدا قرآن جمع آوري شد. البته نظم و ترتيب آيات و سوره ها با راهنمايي پيامبر صورت گرفته است.
سيد مرتضي(ره) كه يكي از دانشمندان بزرگ شيعي است، معتقد بود قرآن همزمان با حيات رسول خدا(ص) به ترتيب كه اكنون در اختيار ما است، جمع آوري و مرتب گرديد. به اين دليل كه قرآن را در زمان حضرت تدريس مي كردند و به مردم تعليم مي دادند و عده اي از اصحاب آن را حفظ كردند.(1)
مرحوم خويي مي نويسد: با مطالعه احوال پيامبر و ياران او به اين نتيجه مي رسيم كه قرآن در عصر آن حضرت جمع آوري و منظم گرديد . آنچه گفته شده كه قرآن در زمان عثمان جمع آوري شده، درست نيست، زيرا در زمان او از ميان بردن اختلاف قرآن بود. عثمان دستور داد مصاحف دگرگون و پريشان را از بين ببرند و مردم از مصحفي استفاده نمايند كه داراي قرائت واحد و يكنواختي گرديده اند.(2)
حارث محاسبي مي گويد: مشهور است اقدام عثمان به جمع آوري و تنظيم قرآن مي باشد، ولي حقيقت جز اين است، چون عثمان پس از تبادل رأي با مسلمانان و با قرآن شناسان آن زمان سعي نمود مردم را بر كيفيتي خاص در قرائت قرآن متّحد سازد، چون اختلافات قرآن رو به فزوني نهاده بود و بيم آن مي رفت كه نزاع و درگيري بين مسلمانان واقع شود.
براي نظريه دوم كه قرآن بعد از وفات رسول خدا جمع آوري شد، شواهدي در دست است. مي دانيم اميرالمؤمنين (ع) پس از وفات رسول خدا اهتمام و فرصت خود را مصروف جمع و تدوين قرآن نمود. اين قضيه كه شيعه و سنّي آن را نقل كرده اند، دليل روشني است كه قرآن در زمان رسول خدا جمع آوري نشده بود و اقدام علي(ع) لزومي نداشت . در حقيقت حضرت كار تازه اي را آغاز كرده بود كه خود را ملزم به آن مي ديد و مي خواست با اين كار به سفارش و وصيت پيامبر در مورد قرآن عمل نمايد. مگر اين كه جمع آوري قرآن را توسط حضرت به معناي ديگري حمل كنيم مثلاً بگوييم حضرت مي خواست قرآن را طبق نزول قرآن جمع آوري كند.
خطابي مي نويسد: چون رسول خدا همواره در انتظار نزول وحي به سر مي برد و اين احتمال وجود داشت كه آياتي نازل شود، با وجود چنين اوضاع و احوالي كه وحي استمرار داشت، چگونه ممكن بود در زمان حضرت به جمع و ترتيب قرآن اقدام گردد. از اين رو پس از رحلت رسول خدا هر يك از صحابه به نوبه خود به اين كار اقدام نمودند.
سپس وي مي گويد: تمام قرآن در زمان پيغمبر اكرم نگارش يافت، ولي يك جا جمع آوري نشد و سوره هاي آن مرتب نگرديد.
محدث نوري كه از محدّثان شيعي است مي نويسد: از مجموع اخبار و احاديث مربوط به جمع قرآن بر مي آيد كه قرآن با ترتيب موجود در زمان پيامبر نبود و حتّي كسي آن را با چنين ترتيب حفظ و از بر نكرده بود، بلكه قرآن كه به تدريج نازل مي گرديد، در دو جا نگه داري مي شد: يكي نزد رسول خدا كه پراكنده و نامنظم بود و نويسندگان وحي كه از ميان آن ها سه نفر انتخاب شدند وحي را روي حرير و كاغذ و استخوان شانه شتر و گوسفند مي نوشتند. بعد از رحلت پيامبر اين نوشته ها در اختيار اميرالمؤمنين (ع) قرار گرفت.
جاي ديگر كه قرآن محافظت مي شد، خزينه ذهن و حافظه مردم و نوشته هاي صحابه و ياران حضرت بود كه هر كس در خور نياز و استعداد خويش آيات و يا سوره هايي از قرآن را حفظ مي نمود يا آن را مي نوشت.
از اين اخبار نمي توان نتيجه گرفت كه تمام قرآن به صورت نوشته اي نزد كسي موجود بود تا چه برسد به آن كه قائل شويم قرآن با ترتيب موجود در زمان پيامبر مرتب و مدوّن گرديد.(3)
بنابراين آيات قرآن توسط عده بسياري نوشته شد و سپس اين نوشته ها جمع آوري و به صورت يك قرآن در آمد و از آن قرآن نسخه هاي نوشته شده و به جاهاي مختلف فرستاده شد.
1. دكتر سيد محمد باقر حجتي، تاريخ قرآن كريم، ص 218 به بعد، با تلخيص.
2. همان، ص 224، به نقل از البيان، ص 376.
3. همان، ص 230 ، با تلخيص.