15-08-2019 Hits:197066 Imamology طلبه پاسخگو
Islam Attacks Slavery 1Islam has often been represented by Christian…
The Need for Regulations in the SocietyAs the results of…
The Clearest Reason for Free Will 1. The General Conscience of…
Brief History of ReligionsIn conducting a brief investigation on the…
Is It Necessary For Man To Follow A Religion?The foremost…
The Advantages of Religion 1It was revealed that religion has…
Who Is Almighty Allah? There is no difference of opinion amongst…
What are the differences between Shia and Sunni Muslims؟The distinction…
The Rights Islam Offers to WomenWith the onset of Islam…
How I find that Islam does not Oppress Women?An Experiences…
The Goal of Creation (1)One of the fundamental problems to…
We must defend our own rights. We must not transgress…
The Nature of Jesus 1Many Muslim writers when writing about…
The Holy Qur’an and Modern Scientific DiscoveriesThere is no doubt…
Determinism and Free Will in the Qur’anMohammad Mahdi GorjianA GlanceThe…
Importance of Marriage in IslamThe Holy Quran says:“And marry those…
Religious Tolerance in IslamOne of the most important aspects of…
Ahl-al-Bayt (`a)- Its Meaning and Origin The term "ahl" signifies…
A Scientific Discourse about WomanAuthors(s): Allamah Sayyid Muhammad Husayn TabatabaiA…
Who Are The 12 Imams Of Twelver Shia Islam؟The Twelve…
The Philosophy of HijabUndoubtedly, in this age of ours -…
THE TRUE RELIGION OF GOD!Each person is born in a…
MIRACLES OF THE QURANFourteen centuries ago, God sent down the…
WHO IS MUHAMMAD (PBUH)?One in every five persons on this…
Some of The biggest misconceptions that many non-Muslims have about…
if we entrust our hearts to spirituality and to the…
I think the most important teaching the Prophet (S) has…
An unforgivable sin of the Children of Israel (i.e. Jewish)…
TEHRAN (FNA)- The Palestinian government accused Israel of committing a…
TEHRAN (FNA)- Minister for the Middle East within Britain's Foreign…
Deadliest Gaza Rally in Weeks: 55 Palestinians Martyred, +2,000 Wounded…
However, the West Asia region’s conditions do not look quite…
Jesus is given many titles in the Qur'an like the…
Due to the significance of the beliefs, the Qur’an has…
Based on the new discoveries, a new understating of the…
Second son of Fatima (sa) and ‘Ali (as) Husayn (as)…
02-08-2019 Hits:186139 Shia News طلبه پاسخگو
An official with the AhlulBayt World Assembly said it has…
AhlulBayt News Agency (ABNA): Some 25,000 AhlulBayt News Agency (ABNA): Some…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyyed Ali Khamenei says…
Because of Saudi rulers’ oppressive behavior towards God’s guests, the…
Stressing that no one is allowed to insult Sunni principles…
Ayatollah Khamenei has praised all members of Iranian sports teams…
A Muslim student has been forbidden from wearing her full…
Ayatollah Khamenei has met with President Hasan Rouhani and the…
Human Rights Watch (HRW) has accused the Bahraini regime of…
A group of Bahraini Shi’a scholars has stated that Bahrain’s…
The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Sayyed Ali…
Rasa – Shaykh Ibrahim Zakzaky, the spiritual leader of the…
The Muslim nations can gain from Ramadan and Eid ul-Fitr…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Sayyed Ali Khamenei addresses…
Ayatollah Makarem-Shirazi issued a statement condemning the Al Khalifah regime’s…
Assistant of Sacred Premises and Pilgrims Affairs of Astan Quds…
Hezbollah Secretary General Sayyed Hassan Nasrallah received a delegation of…
The cruel actions against Pakistani Shias cannot be tolerated. Occupying…
In the Name of Allah
I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.
This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.
I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck
.
پرسش:
پس از قیامت زندگی انسانها در بهشت یا جهنم در کجای این عالم هستی ادامه مییابد و تا چه زمانی ادامه دارد و سرانجام ماندن در بهشت یا جهنم چیست؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
اين پرسش شما به دو بخش تقسيم مي شود ..
در قسمت اول پرسيده ايد كه جايگاه بهشت و جهنم كجاست؟
جمعي در پاسخ اين سؤال گفته اند از آيات قرآن استفاده مي شود كه بهشت در آسمانها است، زيرا در آية 15 سوره نجم كه خبر از معراج پيامبر (ص) به آسمانها مي دهد مي فرمايد «عندها جنة المأوي» [بهشت جاويدان نزد سدرةالمنتهي است] (همان نقطه اي كه برترين و بالاترين محل آسمان است) هر چند بعضي آن را به بهشت برزخي كه ارواح شهدا در آن است، يا بهشت آدم تفسير كرده اند، ولي هر دو بر خلاف ظاهر تعبير جنة المأوي است.
و نيز در آيه 22 ذاريات آمده است «و في السماء رزقكم وماتوعدون» [روزي شما در آسمان است و ( همچنين) آنچه به شما وعده داده مي شود]، بسياري از مفسران معتقدند منظور از «ما توعدون» همان بهشت جاويدان است كه خداوند به بندگانش وعده داده است.
نتيجه اين سخن آن است كه بهشت جاويدان الهي در ماوارء آسمان دنيا است و وسعتش به اندازه پهنه زمين و آسمان دنيا، يا به مراتب و سيع تر است، چرا كه بياني از اين فراتر نبوده است كه قرآن درباره وسعت بهشت بگويد، و به اين ترتيب هم الان موجود است، و هم در آسمان است، و هم وسعتش به اندازه وسعت زمين و آسمان دنيا است.
بعضي بر اين عقيده خرده گرفته اند كه اگر بهشت فوق فلك نهم باشد لازمه اش اين است كه در لامكان و لاجهت قرار گيرد! و اگر بر طبقات آسمانها يا درميان دو فلك از اين افلاك قرار گيرد، يا تداخل لازم مي آيد، يا جدائي افلاك از يكديگر، و همه اينها محال است! وبا تعبير قرآن كه مي گويد وسعت بهشت به اندازه آسمانها و زمين است سازگار نيست.
ناگفته پيدا است كه اين ايراد در واقع بر اساس هيئت بطلميوس و افلاك نه گانه اي است كه به اعتقاد او مانند طبقات پوست پياز روي يكديگر قرار داشتند و كمترين فاصله اي درميان آنها وجود نداشت، ولي اكنون كه با دلائل قطعي باطل بودن اين عقيده به ثبوت رسيده و حتي بطلان آن در بعضي از قسمتها جنبه حسي پيدا كرده است، ديگر جائي براي اين گونه اشكالات وجود ندارد، هيچ مانعي ندارد كه بر فراز اين ستارگان ثوابت و سيار و كهكشانها، عوالم بزرگ ديگري باشد كه از آسمان و زمين ما به مراتب گسترده تر است و به اين ترتيب تضادي با آيه فوق نيز ندارد.
نظريه ديگر اعتقاد جمعي از فلاسفه است كه مادي بودن بهشت و دوزخ را به كلي انكار كرده اند، بنابراين به عقيده آنها بهشت نيازي به مكان مادي ندارد، بلكه در ماوراء عالم ماده و حسّ است، صدرالمتأالهين در اسفار در اين زمينه مي گويد «بدان كه هر نفسي از نفوس سعادتمندان در عالم آخرت كشور پهناوري دارد و جهاني كه عظيمتر و گسترده تر از تمام آسمانها و زمينها است، ولي اين كشور خارج از ذات خود او نيست! بلكه جميع اين كشور و مملوكها و خادمان و بستگان و باغها و درختان و حور و غلمان همه در درون ذات خود او است، و قائم به او! و او نگهدارنده و ايجاد كننده آنها به اذن خدا است.
سپس مي افزايد و جود اشياء اخروي، هر چند شبيه صورتهائي است كه انسان در خواب يا در آئينه مي بيند لكن ذاتاً و حقيقتاً با آن متفاوت است، درست است كه از اين نظر باهم شبيهند كه هيچكدام از آنها در موضوع هيولا(ماده جسماني) و در مكان و جهتي كه اين مواد دارند موجود نمي باشد… اما تفاوت اين دو باهم در اين است كه عالم آخرت و صورتهائي كه در آن واقع است جوهري قويتر، وجودي شديدتر و تأثيري بزرگتر از نظر لذت و درد دارد و قويتر و شديدتر و مؤكدتر از موجودات اين جهان است، تا چه رسد به صورتهائي كه انسان در خواب يا آئينه مي بيند، و نسبت آخرت به اين دنيا مانند نسبت بيداري به خواب است»
گرچه او تعبيرات مختلفي درباره معاد دارد و تنها با اين تعبير نمي توان قضاوت كرد، ولي روشن است كه اين تفسير براي معاد با آنچه از ظاهر، بلكه صريح قرآن استفاده مي شود منطبق نخواهد شد و متناسب گفتار كساني است كه معاد را فقط روحاني مي دانند، چرا كه در بيان بالا صريحاً آمده بود كه بهشت در درون خود انسان و در نفس و روح او است و همه چيز در آنجا شكل مثالي دارد، و همه چيز روحاني است ، بلكه ايجاد كننده آن روح انسان است!
سومين نظري كه در اينجا مي توان مطرح كرد اين است كه بهشت و دوزخ هر دو در درون و باطن جهان قرار دارد و حجابهاي عالم دنيا مانع از مشاهده آنها مي شود، ولي اولياء الله مي توانند آن را ببينند، و پيامبر اسلام(ص) نيز به هنگام معراج كه از هياهوي مردم اين جهان دور بود، با چشم ملكوتي خود توانست گوشه اي از بهشت را در جهان بالا مشاهده كند، حتي براي اولياء خدا ممكن است در جذبه هاي خاص معنوي در همين عالم نيز گهگاه آن را ببينند!.
اما قسمت دوم پرسش شما كه سرانجام ماندن در بهشت يا جهنم چيست؟
آخرين منزلگاه بشر در سير عالم وجود، بهشت يا جهنم است. آنان كه وارد بهشت مي شوند، هميشه و جاودان در آن جا زندگي مي كنند و در ناز و نعمت به سر مي برند اما آنان كه به جهنم مي روند، دو دسته هستند:
يك دسته مدتي در آن جا مجازات مي شوند و وقتي حسابشان پاك شد، از جهنم بيرون مي آيند و وارد بهشت مي شوند.
دستة ديگر از جهنميان براي هميشه در آن جا مي مانند و جايگاه ابدي آنان دوزخ است.
از منابع اسلامي استفاده مي شود كه عموم افراد پاك و با ايمان، در بهشت جاودانه خواهند بود و برخي از گناهكاران (كه وجود آن ها غرق در كفر و انكار و گناه و تجاوز شده است) براي هميشه در مجازات و عذاب دوزخ مي مانند.
به تعبير قرآن كريم "بلي من كسب سيئةً و احاطتْ به خطيئتُه فاولئك اصحاب النّارهم فيها خالدون؛(1) آري كسي كه مرتكب گناهي گردد و آثار آن تمام وجود او را احاطه كند، چنين كسي اهل دوزخ است و جاودانه در آن خواهد ماند".
بنابر اين زندگي اخروي بي نهايت است و آن را حد و نهايتي نيست تا سؤال شود بعد از آن چه خواهد شد.
سخن از "بَعد" زماني روا است كه حد و محدوديتي در كار باشد اما در بي حدي و عدم نهايت، بَعد معنا ندارد. مثل آن است كه گفته شود: بعد از بي نهايت چيست؟
طبيعي است كه در اين جا سؤال اشتباه و متناقض است، زيرا فرض بي نهايت، ناهمگون با تصور بعد است اما آيا اين موجب بي معنا بودن زندگي خواهد بود؟ هرگز! بلكه بي معنايي را در طرف مقابل آن مي توان ادعا كرد، زيرا اگر براي جهان آخرت نيز بعدي فرض شود، باز همين سؤال دربارة جهان سوم تكرار خواهد شد و همين طور... هر عالم مفروض ديگري بنابر سؤال از "بعد" هميشه باقي است و ديگر براي هستي هيچ نهايتي (كه در آن هر چيز به كمال نهايي خود برسد) وجود نخواهد داشت و هميشه و همه چيز در يك حالت انتظار و مقدماتي قرار خواهد داشت. هر چه بپرسيم: بعد چه خواهد شد، باز پرسش باقي است.
علت آن كه در دنيا از پايان عالم و بعد از بهشت و دوزخ سؤال مي كنيم، آن است كه تصور ما در اين عالم محدود است. در اين جهان، با امور مادي و محدود سر و كار داريم و به همين خاطر، ابتدا آن عالم را مقايسه با اين عالم نموده و سپس از كيفيت آن سؤال مي كنيم و به دنبال حد و محدوديت براي آن مي گرديم. در حالي كه نظام آخرت كاملاً متفاوت با نظام دنيا است.
جاودانگي در بهشت، چيزي است كه خواستة فطري و دروني انسان است كه هميشه آن را مي خواهد و عالم آخرت و بهشت، پاسخ به خواستة انساني است.
نعمت هاي بهشت كه به صورت مادي بيان گرديده است، با نعمت هاي دنيوي تفاوت كلي دارد، چرا كه آن نعمت ها در وصف نمي گنجد. در مجموعة شرايطي كه در آخرت وجود دارد، آن نعمت ها بسيار ارزشمند و لذّت بخش است، گذشته از آن كه نعمت هاي معنوي و روحاني در بهشت وجود دارد و همه چيز به صورت خالص هست، بر خلاف دنيا كه لذت ها و غم ها و مشكلات هيچ كدام خالص و هميشگي نيست.
پي نوشت ها:
1. بقره (2) آية 81.