Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:184894 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:175612 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:180407 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:175912 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:175716 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

آيا قبل از خلقت آدم و حوا روح آنها در عالم ذر زندگی می کرده است؟

پرسش:

عالم ذر چگونه عالمي است؟ آيا قبل از خلقت آدم و حوا روح آنها در عالم ذر طبق قابليت و استعداد آنها وارد دنياي مادي مي‏شوند و به سعادت و شقاوت مي‏رسند؟

پاسخ:

با سلام و ادب و سلامتي،از ارتباط شما با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

در مورد عالم ذر و خصوصيات آن مطالب گوناگوني وجود دارد، ولي تا آنجا مي‏توان گفت : انسان هنگام تولد و خروج از صلب پدر و دخول به رحم مادر و به هنگام انعقاد نطفه، ذره‏اي بيش نيست ولي خداوند در اين ذره استعدادهاي فراواني نهاده است.

از جمله استعدادها، خداشناسي است. در نهاد انسان فطرت خداشناسي و توجه به فراسوي طبيعت به صورت سر الهي به وديعه گذارده شده است. اگر دستي از خارج، اين سر الهي را دگرگون نسازد، انسان با روح خداشناسي رشد و نمو مي‏كند و از جاده توحيد منحرف نمي‏گردد، تا آن جا كه دانشمندان روانشناس "حس مذهبي" را يكي از ابعاد روحي انسان شمرده و او را با چنين بعدي توصيف كرده‏اند. چنين حسي بسان احساسات و غرائز ديگر در نهاد انسان به قلم تكويني ترسيم گرديده است و با رشد انسان نيز پرورده مي‏گردد. شاهد آن آيه "فأقم وجهك للدين حنيفاً، فطرة الله التي فطر الناس عليها..."؛ (1)يعني "به يكتاپرستي روي به دين آور. فطرتي است كه خدا همه را بدان فطرت آفريده است و در آفرينش خدا تغييري نيست. دين پاك و پايدار اين است".

براساس اين آيه مي‏توان گفت كه حس خداشناسي با خلقت انسان عجين شده است. البته اين خصوصيات و قابليت‏ها ربطي به جسم انساني ندارد، چرا كه جسم تنها مركب روح در دنياي مادي مي‏باشد و اساس انسانيت انسان بعد معنوي او است. اصل فطرت انسان بر سبيل هدايت قرار دارد، لكن عوامل خارجي مثل خانواده، اجتماع و لقمه در استمرار اين هدايت و يا انحراف نقش دارند، كه نقش هر كدام قابل بحث و توجه مي‏باشد .(2) 

طبق اين معنا و تفسير، عالم ذر، عالم استعدادها است كه خداوند استعداد خداشناس را به طور فطري در جنين انسان به وديعت نهاده است. البته در مورد اين عالم، تفسيرهاي ديگري ارائه شده است.

بحث‏هايي كه در مورد عالم ذرّ شده است، غالباً در ذيل آيه 172 سوره اعراف مطرح گردد.

 

1.‏ روم (30) آيه 30.

2.آيت الله جعفر سبحاني، منشور جاويد، ج 2، ص 63.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location