Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:184942 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:175655 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:180459 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:175957 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:175766 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

اشکالات فلسفی به وجود "عالم ذر" چیست؟

پرسش:

با عرض سلام؛ آیا قبل از این جهان دیگری بوده است و آیا قبل از این جهان ما در جایی وجود داشته ایم؟

پاسخ:

با سلام و ادب

از برخي از رواياتي كه آنها درباره موضوع خلقت جهان سخن رفته است، چنين بر مي‏آيد كه خداوند پيش از اين جهان، هزاران عالم و جهان ديگر آفريده است. از پاره‏اي ديگر هم استفاده مي‏شود كه پس از اين جهان هم، خداوند جهان‏هاي ديگري خواهد آفريد؛ ليكن در روايات از جهان‏هاي پيشين يا بعدي، چه خصوصيات و ويژگيهايي داشته يا خواهند داشت، سخني به ميان نيامده است.    
در مورد بخش دوم پرسش شما که آيا قبل ازاين جهان در جای ديگری زندگی می کرده است بايد گفت: برخى از انديشمندان از بعضی آيات قرآنی ( مانند آيه معروف به آيه ذر «أ لست بريكم ، قالوا بلي»  ) چنين برداشت كرده‏اند كه قبل از تولد، ارواح همه انسان‏ها درعالم ملكوت وجود داشته و در آن جاگفت و گوهايى بين انسان و خدا انجام گرفته است.
 اين ديدگاه داراى اشكالات چندى است؛ از جمله :
    اولا: مبتنى بر نظريه تذكار افلاطونى است كه برخي از فيلسوفان مانند  ملاصدرا آن را ابطال كرده است. افلاطون معتقد بود روح قبل از جسم موجود بوده و همه چيز را مى‏دانسته و بعد كه با بدن متحد شده همه را فراموش كرده است پس آنچه را كه مى‏آموزد درواقع «فراگيرى» نيست بل «يادآورى» است. ملاصدرا ثابت كرد كه روح جسمانيه الحدوث و روحانيه البقاست ودر بدن در شرايط خاصى ايجاد مى‏شود و وجود پيش از بدن ندارد .
    ثانيا: اشكال ديگر آن همان است كه اگر روح قبلا بوده و در پيمان الهى شركت داشته پس چرا هيچ كس آن را به ياد نمى‏آورد..
برخي از مفسران معناي ديگري از آيه مذكور ارائه مي دهند . آنها بر اين اعتقادند كه آيه شريفه  بيانگر حقيقت ديگرى است و آن فطرت خداجو و خداشناسى آدميان است. بنابراين اذعان به حقيقت توحيد كه در آيه به لفظ «بلى» آمده يك اقرار شفاهى نيست. بلكه واقعيتى جبلى و نهادى است كه در ضمير هر انسانى حتى منكرين زبانى به ربوبيت پروردگار نيز وجود دارد. اين ديدگاه هم از اشكالات فلسفى فوق پيراسته و هم با تحقيقات روان شناختى جديد كاملا سازگار است .براى آگاهى بيشتر ر . ك به ::
1) فطرت شهيد مطهرى
2) خدا از ديدگاه قرآن شهيد بهشتى

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location