Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:184572 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:175293 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:180046 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:175581 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:175384 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

چرا در انسان تمايلات حيواني وجود دارد؟

پرسش:

چرا در انسان تمايلات حيواني وجود دارد؟

پاسخ:

با سلام و ادب و سلامتي، از ارتباط شما با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

موجودي كه فاقد بُعد حيواني و غرايز نفساني باشد، تمثّل و تجسّمي جز فرشته نخواهد داشت. به بيان ديگر: موجودي كه تمايلات حيواني ندارد، نمي‏تواند موجودي "انتخابگر" باشد و مقام "خليفةاللهي" را به خود اختصاص دهد، بلكه فرشته‏اي خواهد شد كه چون ابزار لازم و شرايط كافي براي "خليفةاللَّه" شدن را نداشتند، با وجود آنان، خداوند نداي "اني جاعل في الارض خليفة"(1) را سرمي‏دهد.

توضيح: تفاوت انسان كامل با فرشتگان در اين است كه ملائكه به قدر ظرفيت خود از موهبت هستي برخوردار شده و كمالات ممكن را بالفعل از خداوند دريافت نموده‏اند و بر حسب آيه "و ما منّا الا له مقام معلوم"(2) تغيير و تكامل و تنزل در آنان نيست، چون علت تغيير كه "تضاد يا تزاحم" عوامل كُنش زاي دروني است، در آنان وجود ندارد، برخلاف انسان كه از يك سو "عقل و روح ملكوتي" در او هست و او را از درون به سمت گرايش‏هاي عالي انساني سوق مي‏دهد و از سويي ديگر نفس و غريزه يا بُعد حيواني در او وجود دارد كه او را به سوي تمايلات پست حيواني و فعاليت‏هاي غريزي مي‏كشاند.

در كش و قوس اين كُنش‏هاي دوگانه دروني است كه انسان با قدرت انتخابگري تمايز خويش را از حيوانات و فرشتگان بروز مي‏دهد و راه "رشد و كمال"(3) را بر مي‏گزيند و از ظلمات حيوانيت و انسانيت به "نور" وارد مي‏شود: "اللَّه وليّ الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الي النور"(4) و يا راه ضلالت را انتخاب نمايند.

پس وجود انگيزه‏هاي متضاد با هدف نهايي انسان ضرورت دارد تا زمينه انتخاب فراهم گردد. اگر تنها يك گونه انگيزه و تمايل در انسان وجود داشت، ديگر انتخاب معنا نداشت. پس اگر غرايز مستقيماً در رسيدن به كمال نقش ندارند، اما از آن رو كه زمينه انتخاب را فراهم مي‏آورند، غير مستقيم در دست‏يابي به كمال نقش دارند.

نكته ديگر: خداوند غرايز و تمايلات حيواني را در انسان قرار داده تا از اين طريق نوع انساني حفظ شود، مثلاً غريزه تغذيه براي حفظ وجود فرد، غريزه جنسي براي بقاي نسل، غريزه غضب براي مصون ماندن از خطر و مقابله با دشمن است "غريزه مشترك بين انسان و حيوان، حاكي از نوعي اشتراك و همساني در ساختمان بدن آن دو است".(5)

 

1 . بقره (2) آيه 30.

2 . صافات (37) آيه 164.

3 . بقره (2) آيه 256.

4 . بقره (2) آيه 256.

5 . محمد تقي مصباح يزدي به سوي خودسازي، ص 40.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location