15-08-2019 Hits:179933 Imamology طلبه پاسخگو
Islam Attacks Slavery 1Islam has often been represented by Christian…
The Need for Regulations in the SocietyAs the results of…
The Clearest Reason for Free Will 1. The General Conscience of…
Brief History of ReligionsIn conducting a brief investigation on the…
Is It Necessary For Man To Follow A Religion?The foremost…
The Advantages of Religion 1It was revealed that religion has…
Who Is Almighty Allah? There is no difference of opinion amongst…
What are the differences between Shia and Sunni Muslims؟The distinction…
The Rights Islam Offers to WomenWith the onset of Islam…
How I find that Islam does not Oppress Women?An Experiences…
The Goal of Creation (1)One of the fundamental problems to…
We must defend our own rights. We must not transgress…
The Nature of Jesus 1Many Muslim writers when writing about…
The Holy Qur’an and Modern Scientific DiscoveriesThere is no doubt…
Determinism and Free Will in the Qur’anMohammad Mahdi GorjianA GlanceThe…
Importance of Marriage in IslamThe Holy Quran says:“And marry those…
Religious Tolerance in IslamOne of the most important aspects of…
Ahl-al-Bayt (`a)- Its Meaning and Origin The term "ahl" signifies…
A Scientific Discourse about WomanAuthors(s): Allamah Sayyid Muhammad Husayn TabatabaiA…
Who Are The 12 Imams Of Twelver Shia Islam؟The Twelve…
The Philosophy of HijabUndoubtedly, in this age of ours -…
THE TRUE RELIGION OF GOD!Each person is born in a…
MIRACLES OF THE QURANFourteen centuries ago, God sent down the…
WHO IS MUHAMMAD (PBUH)?One in every five persons on this…
Some of The biggest misconceptions that many non-Muslims have about…
if we entrust our hearts to spirituality and to the…
I think the most important teaching the Prophet (S) has…
An unforgivable sin of the Children of Israel (i.e. Jewish)…
TEHRAN (FNA)- The Palestinian government accused Israel of committing a…
TEHRAN (FNA)- Minister for the Middle East within Britain's Foreign…
Deadliest Gaza Rally in Weeks: 55 Palestinians Martyred, +2,000 Wounded…
However, the West Asia region’s conditions do not look quite…
Jesus is given many titles in the Qur'an like the…
Due to the significance of the beliefs, the Qur’an has…
Based on the new discoveries, a new understating of the…
Second son of Fatima (sa) and ‘Ali (as) Husayn (as)…
02-08-2019 Hits:170237 Shia News طلبه پاسخگو
An official with the AhlulBayt World Assembly said it has…
AhlulBayt News Agency (ABNA): Some 25,000 AhlulBayt News Agency (ABNA): Some…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyyed Ali Khamenei says…
Because of Saudi rulers’ oppressive behavior towards God’s guests, the…
Stressing that no one is allowed to insult Sunni principles…
Ayatollah Khamenei has praised all members of Iranian sports teams…
A Muslim student has been forbidden from wearing her full…
Ayatollah Khamenei has met with President Hasan Rouhani and the…
Human Rights Watch (HRW) has accused the Bahraini regime of…
A group of Bahraini Shi’a scholars has stated that Bahrain’s…
The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Sayyed Ali…
Rasa – Shaykh Ibrahim Zakzaky, the spiritual leader of the…
The Muslim nations can gain from Ramadan and Eid ul-Fitr…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Sayyed Ali Khamenei addresses…
Ayatollah Makarem-Shirazi issued a statement condemning the Al Khalifah regime’s…
Assistant of Sacred Premises and Pilgrims Affairs of Astan Quds…
Hezbollah Secretary General Sayyed Hassan Nasrallah received a delegation of…
The cruel actions against Pakistani Shias cannot be tolerated. Occupying…
In the Name of Allah
I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.
This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.
I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck
.
پرسش:
پاسخ:
در توضيح اين شبهه ميتوان گفت: كلام امام علي(علیه السلام)به شروط مشاور برميگردد، نه به زن بودن مشاور، پس معناي كلام حضرت(علیه السلام)مربوط به تبعيض در جنسيت نيست؛ بلكه به شرايط خاصّ مشاور برميگردد؛ زيرا در برخي زمانها به دليل دور ماندن زنان از بعضي تعليمات، فعاليتها و مهارتها، طبيعتاً در اكثر زنان چنين شرايط لازمي براي مشورت وجود نداشت، امام(علیه السلام)اين سخن را فرموده است. در حقيقت اين گونه تعابير با توجه به غلبة خارجي موضوع است، وگرنه دربارة تمام زنها عموميت ندارد. دليل اين سخن روايتي ديگر از اميرالمؤمنين(علیه السلام)دربارة مشورت با زنها است كه ميتواند جملة فوق را به خوبي توضيح دهد. امام ميفرمايد: «إِيَّاكَ وَ مُشَاوَرَةَ النِّسَاءِ إِلَّا مَنْ جَرَّبْتَ بِكَمَالِ عَقلِهَا؛[2] از مشورت كردن با زنان بپرهيز! مگر زني كه كمال عقل او آزموده شده باشد.» براساس قاعدة حمل مطلق بر مقيد، ميتوان روايت مطلق را (اولي) با مقيد (دومي) تفسير كرد.
طبق اين روايات، بايد با زناني رايزني كرد كه زمام احساس خويش را در دست گرفته باشند و كمال عقل و درايتشان اثبات شده باشد. در مورد مردان نيز چنين است؛ يعني با هر مردي نميتوان مشورت كرد، و از هر مردي نميتوان رأي خواست، مگر مرداني كه به خرد، تقوا، شجاعت، تجربه، صداقت و فهم شناخته شده باشند.
اين روايت اثبات ميكند كه مقصود از مشورت نكردن با زنان، دقت در گفتار و انديشههاي زنان معمولي است؛ امّا زناني كه به تعقّل و غلبه بر احساسات پرداختهاند، مانند مردان متفكّر، شايستة مشورت ميباشند و از اين روايت ميفهميم كه نظام خانوادگي در اسلام در درون خانواده، شورايي و در بيرون با سرپرستي مرد است.
بنابراين، اوّلاً نهي از مشورت زنان به خاطر زن بودن آنها نيست؛ بلكه در موارد خاصّي مانند احساسات و بيتجربگي آنان و يا وجود زمينة حسادت و رقابت در آنها ميباشد كه در اينگونه امور نميتوان از آنان مشاورة مفيدي انتظار داشت.
ثانياً نهي از مشاوره تنها در مورد زنان بيتجربه و زناني كه احساسات آنان بر كمال عقلشان غلبه دارد، نيست؛ بلكه مشورت از مردان ترسو، بخيل و حريص نيز نهي شده است. همچنانكه امام علي(علیه السلام)به مالك اشتر فرمود: «لَا تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلًا يَعْدِلُ بِكَ عَنِ الْفَضْلِ وَ يَعِدُكَ الْفَقْرَ وَ لَا جَبَاناً يُضَعِّفُكَ عَنِ الْأُمُورِ وَ لَا حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَكَ الشَّرَهَ بِالْجَوْر؛[3] در امور خود بخيل را وارد مشورت مكن كه تو را از بخشش مانع گشته، از تهيدستي ميترساند. همچنين با ترسو كه تو را در اجراي برنامههايت سست مينمايد و با طمعكار كه حرص بر اندوختن و ستمگري را در نظرت ميآرايد، مشورت مكن!»
علاوه بر مطالب فوق، در بسياري موارد ديده ميشود كه آن گراميان از زنان و دختران مشورت ميگرفتهاند. از جمله:
رأي يك زن و نجات پيامبر(صلی الله علیه وآله)
خداي متعال در سورة قصص به جرياني اشاره كرده كه نتيجهاش نجات جان يك پيامبر الهي بوده است و نظر شايستة او را در اين مشورت با زن مورد ستايش قرار داده، ميفرمايد: ]وَ قالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَيْنٍ لي وَ لَكَ لا تَقْتُلُوهُ عَسى أَنْ يَنْفَعَنا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ[؛[4] «همسر فرعون [به شوهرش] گفت: [اين كودك] روشنايي چشم من و توست. او را نكشيد، شايد براي ما مفيد باشد و يا او را به عنوان پسر خود برگزينيم.» فرعون نيز پيشنهاد همسرش را پذيرفت.
همچنين پذيرش مشورت با يك دختر را مورد توجه قرار داده است كه حضرت شعيب(علیه السلام)آن را ميپذيرد و بر اساس همان مشاوره تصميم ميگيرد: ]قالَتْ إِحْداهُما يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمينُ[؛[5] «يكي از آن دو (دختر) گفت: اي پدر! او را استخدام كن؛ زيرا بهترين كسي را كه ميتواني استخدام كني، آن كسي است كه قويّ و امين باشد (و او همين مرد است).»
روزي «معاويةبن خديج» به عنوان خواستگار به منزل امام حسن مجتبي(علیه السلام)آمد. آن حضرت به او فرمود: «إنّا قَومٌ لاَ نُزَوِّجُ نِسَاءَنَا حَتَّي نَستَإمُرهُنَّ؛[6] ما قومي هستيم كه دخترانمان را بدون نظرخواهي و مشورت با خودشان، شوهر نميدهيم.»
اساساً از منظر رسول خدا(صلی الله علیه وآله)مشورت با همسر در مورد امور خانه و حوزة خانواده از امور پسنديده و عقلاني به شمار ميآيد. در روايتي آمده است: پيامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود: «با زنانتان در امور مربوط به دخترانتان مشورت كنيد.»[7]
همانطور كه ملاحظه ميشود، شرايط يك مشاور خوب بايد در فردي جمع باشد تا بتوان با او مشاوره كرد؛ چه مرد باشد، چه زن.
پی نوشت
[1]. نهج البلاغه، محمّد بن حسين شريف رضي، صبحي صالح، نشر هجرت، قم، چاپ اوّل، 1414 ق، ص405، نامة31: «إيّاكَ وَمُشَاوَرَةَ النِّسَاء... .»
[2]. كنز الفوائد، محمّد بن علي كراجكي، دار الذخائر، قم، چاپ اوّل، 1410 ق، ج 1، ص 376.
[3]. نهج البلاغه، (صبحي صالح)، ص 430.
[4]. قصص/ 9.
[5]. همان/ 26.
[6]. مجمع الزوائد، نور الدين علي هيثمي، نشر دار الكتب العلميه، بيروت، 1408 ق، ج 4، ص 279.
[7]. الجامع الصغير، جلال الدين سيوطي، نشر دار الفكر، بيروت، 1401 ق، ج 1، ص 7: «آمِرُوا النِّسَاءَ فِي بَنَاتِهِنَّ.»