15-08-2019 Hits:180183 Imamology طلبه پاسخگو
Islam Attacks Slavery 1Islam has often been represented by Christian…
The Need for Regulations in the SocietyAs the results of…
The Clearest Reason for Free Will 1. The General Conscience of…
Brief History of ReligionsIn conducting a brief investigation on the…
Is It Necessary For Man To Follow A Religion?The foremost…
The Advantages of Religion 1It was revealed that religion has…
Who Is Almighty Allah? There is no difference of opinion amongst…
What are the differences between Shia and Sunni Muslims؟The distinction…
The Rights Islam Offers to WomenWith the onset of Islam…
How I find that Islam does not Oppress Women?An Experiences…
The Goal of Creation (1)One of the fundamental problems to…
We must defend our own rights. We must not transgress…
The Nature of Jesus 1Many Muslim writers when writing about…
The Holy Qur’an and Modern Scientific DiscoveriesThere is no doubt…
Determinism and Free Will in the Qur’anMohammad Mahdi GorjianA GlanceThe…
Importance of Marriage in IslamThe Holy Quran says:“And marry those…
Religious Tolerance in IslamOne of the most important aspects of…
Ahl-al-Bayt (`a)- Its Meaning and Origin The term "ahl" signifies…
A Scientific Discourse about WomanAuthors(s): Allamah Sayyid Muhammad Husayn TabatabaiA…
Who Are The 12 Imams Of Twelver Shia Islam؟The Twelve…
The Philosophy of HijabUndoubtedly, in this age of ours -…
THE TRUE RELIGION OF GOD!Each person is born in a…
MIRACLES OF THE QURANFourteen centuries ago, God sent down the…
WHO IS MUHAMMAD (PBUH)?One in every five persons on this…
Some of The biggest misconceptions that many non-Muslims have about…
if we entrust our hearts to spirituality and to the…
I think the most important teaching the Prophet (S) has…
An unforgivable sin of the Children of Israel (i.e. Jewish)…
TEHRAN (FNA)- The Palestinian government accused Israel of committing a…
TEHRAN (FNA)- Minister for the Middle East within Britain's Foreign…
Deadliest Gaza Rally in Weeks: 55 Palestinians Martyred, +2,000 Wounded…
However, the West Asia region’s conditions do not look quite…
Jesus is given many titles in the Qur'an like the…
Due to the significance of the beliefs, the Qur’an has…
Based on the new discoveries, a new understating of the…
Second son of Fatima (sa) and ‘Ali (as) Husayn (as)…
02-08-2019 Hits:170461 Shia News طلبه پاسخگو
An official with the AhlulBayt World Assembly said it has…
AhlulBayt News Agency (ABNA): Some 25,000 AhlulBayt News Agency (ABNA): Some…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyyed Ali Khamenei says…
Because of Saudi rulers’ oppressive behavior towards God’s guests, the…
Stressing that no one is allowed to insult Sunni principles…
Ayatollah Khamenei has praised all members of Iranian sports teams…
A Muslim student has been forbidden from wearing her full…
Ayatollah Khamenei has met with President Hasan Rouhani and the…
Human Rights Watch (HRW) has accused the Bahraini regime of…
A group of Bahraini Shi’a scholars has stated that Bahrain’s…
The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Sayyed Ali…
Rasa – Shaykh Ibrahim Zakzaky, the spiritual leader of the…
The Muslim nations can gain from Ramadan and Eid ul-Fitr…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Sayyed Ali Khamenei addresses…
Ayatollah Makarem-Shirazi issued a statement condemning the Al Khalifah regime’s…
Assistant of Sacred Premises and Pilgrims Affairs of Astan Quds…
Hezbollah Secretary General Sayyed Hassan Nasrallah received a delegation of…
The cruel actions against Pakistani Shias cannot be tolerated. Occupying…
In the Name of Allah
I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.
This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.
I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck
.
پرسش:
چرا خداوند که بی نیاز است ، ما را دستور به عبادت و بندگی خود داده است ؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
خداوند غنى و بى نياز از همه چيز است، چون غير از خدا هر چه موجود است ، همه مخلوق خدا است و نيازمند به او.
قرآن ميفرمايد : «اى مردم! شما همگى نيازمند به خداييد. تنها خداوند است كه بى نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش است»(1)
بنابر اين خداوند بى نياز مطلق است و مخلوقات همه محتاج اويند. او است كه همه نيازهاى مخلوقاتش را بر طرف ميكند.
ما انسانها كه يكى از مخلوقات خداييم ، سراسر وجودمان را نياز و احتياج فرا گرفته است، مانند نياز به آب و غذا و هوا و . . . كه با نبود يكى از اين ها قادر به ادامه حيات نيستيم . ما چند دقيقه يا چند ثانيه نميتوانيم بدون هوا زنده بمانيم. همه اين نيازمنديها به وسيله آب و هوا و غذا و . . . بر طرف ميشود كه خداى مهربان با خلق آن نياز ما را برطرف كرده است . آرى اين خداى حكيم ومهربان است كه به هنگام تولد بچه، خون را تبديل به شير ميكند و نوزاد آن را از پستان مادر تغذيه مينمايد.
يكى از نيازهاى ما نيازهاى روحى است مثل احتياج به محبت . از اين رو بچههايى كه در خانواده خود احساس كمبود محبت نسبت به خودشان كنند، دچار اختلالات روحى و روانى ميگردند. يكى از نيازهاى واقعى و اساسى روح بشر مسئله عبادت و پرستش است، چون خداوند انسان را براى تكامل آفريده است و تكامل او جز از راه عبادت و بندگى به دست نمي آيد.
بنابر اين خداوند نياز به عبادت ما ندارد، بلكه ما محتاج به عبادت او هستيم كه با بندگى او به نعمت هاى جاودان نايل شويم. قرآن ميفرمايد: « هر كسى كفر ورزد و حج را ترك كند، به خود زيان رسانده است . خداوند از همه جهانيان بى نياز است».(2)
در آيه ديگر فرمود : «كسى كه جهاد و تلاش كند ، براى خود جهاد مى كند؛ چرا كه خداوند از همه جهانيان بى نياز است». (3)
در جاى ديگر ميفرمايد: « كسى كه عمل صالحى به جا آورد ، به سود خود به جا آورده است، و كسى كه كار بدى انجام دهد ، به زيان خود او است. سپس همه شما به سوى پروردگارتان باز ميگرديد».(4)
در آيه ديگر فرمود: «كسى كه پاكى گزيند، به نفع خود او است».(5)
نتيجه اينكه انسان در پرتو اعمال صالح تكامل مييابد و به آسمان قرب خدا پرواز ميكند وبه خوشبختى هميشگى ميرسد. و بر اثر جرم و گناه سقوط ميكند و بر بدبختى ابدى گرفتار ميشود .
عبادت خداوند انجام هر عملي است كه انسان را به خدا نزديك ساخته واز زشتي ها دور نمايد .
بدیهی است عبادت خدا منحصر در نماز نيست.خدمت خالصانه به انسان ها ، دستگیری از انسان ها و کمک به ضعیفان و بیچارگان ، ادب و احترام و نگه داشتن دست و زبان و گوش و ...همگی عبادت اند. انجام هر عملي كه در آيات و روايات به انجام آنها توصيه شده عبادت است.
عبادات هدف و فلسفهاي دارند كه اگر انسان به آن بيتوجه باشد نصيبي از آن نميبرد. اگر انسان شرايط باطني عبادات را رعايت نكند، بهره لازم از عبادت را نخواهد برد. كساني كه رنج و مشقت عبادت را بر خود هموار ، اما از روح عبادت غافلند. عبادات آنها به جاي اين كه در روحشان خشوع و خضوع و كمالات ديگر را به وجود آورد، عجب و غرور و رذايل ديگر را ايجاد ميكند. چنين عبادتي قطعا جز خستگي نتيجهاي ندارد، اما نبايد اين نكته كسي را از انجام عبادت باز دارد و نا اميد كند؛ بلكه فقط هشداري است كه انسان مراقب باشد عبادتش داراي باطن باشد و روح عبادت را دريابد و عبادتش همراه با خشوع و حضور قلب باشد. تا از آن بهره برده و مصداق اين آيه قرار گيرد: «الذينهم في صلاتهم خاشعون» ، (6)
فلسفه عبادات را تنها در پرتو بينش توحيدي اسلام ، ميتوان دريافت كرد.
بديهي است تا زماني كه ابعاد مختلف اين بينش، به درستي شناخته نشود، جايگاه عبادات و هم چنين ديگر برنامههاي عملي آن، روشن نخواهد شد. در بينش اسلام و اديان توحيدي، انسان و مجموعه هستي، آفريدههاي خداوند و در مسير حركت به سوي او و معرفت مبدأ خويشند. در اين ديدگاه، هيچ غايتي جز معرفت خداوند براي انسان متصوّر نيست و كمال انسان، تنها در اين محدوده رقم ميخورد و تمامي جاذبههاي ديگر، جملگي براي به حركت درآوردن آدمي و فراخوان وي به معرفت خداوند هستند.
در اين مسير است كه «عبادت» جايگاه خود را پيدا ميكند؛ آن هم به صورت عبادتي موزون و حساب شده كه بايد به صورت خاصي به جاي آورده شود. بدون اين عبادت، سرّ حيات بيرنگ خواهد شد و انسان در بيغوله جاذبههاي ديگر، راه اصلي را به فراموشي خواهد سپرد.
مثلاً نمازهاي پنج گانه در تمامي عمر، همانند تابلوها و چراغهايي است كه در مسيري سخت، طولاني و پرحادثه، انسان را به تبعيت از خود فرا ميخواند تا او را از پرتگاههاي سقوط و گزند حوادث سنگين، باز دارد. بدون نماز، آدمي در مسير زندگي، گوهر عبوديت خويش را در برابر ذات لايزال احديت به فراموشي خواهد سپرد و در نتيجه از كمال خويش باز خواهد ماند.خداوند نماز را واجب نمود تا انسان با ذکر و یاد خدا ، از خواسته های شیطانی دست کشیده از فحشاء و منکر بیرون آید(7) ؛ پس سود آن برای خود انسان است. از همين رو، تمامي پيامبران الهي و كتابهاي آسماني، آدمي را به نماز دعوت كردهاند. آنچه گفته شد، تنها اشارهاي كوتاه به فلسفه فردي نماز بود و نماز و ديگرعبادات ، از جهات مختلف اجتماعي، فرهنگي، سياسي و... داراي حكمتهاي عميقي است.
نماز، عملاً موجب همبستگي مسلمانان و احساس روح يكرنگي در بين آنان است؛ چرا كه همه آنان به يك مشكل و به سمت يك قبله نماز ميگذارند و اين موضوع، پيامدهاي ارزندهاي خواهد داشت.
از سوی دیگر ما با انجام عبادات به کمال می رسیم ولی باید دانست که : رابطه كمال و عبادت يك رابطه وضعى و قراردادى نيست؛ بلكه رابطهاى ذاتى و تكوينى است. همان طور كه جسم سرد در اثر مجاورت اجسام گرم حرارت مىپذيرد، انسان نيز در پرتو ارتباط و انس با كمال مطلق، رو به كمال مىرود.
در اينجا بيان چند مقدمه ضرورى است:
1. غير از خداوند كمال مطلقى نيست.
2. جز در سايه ارتباط با كمال مطلق، استكمال حاصل نمىشود.
3. ارتباط با كمال مطلق، راه ويژههاى خود را دارد كه خداوند بهترين آنها را در قالب عبادات بيان كرده است.
در نتيجه روشن مىشود كه از غير اين راهها، رسيدن به كمال خواب و خيالى بيش نخواهد بود.
در نگرش اسلامى، احكام الهى همه منطبق با مصالح و مفاسد نفس الامرى هستند؛ يعنى، اگر مثلاً دستور به نماز با جزئيات و شرايط خاصى داده شده است، همه به خاطر مصالح واقعى است كه در آن عمل نهفته و انسان در مسير كمال و سعادت جاودان، سخت بدان نيازمند است و بدون آن زيانكار خواهد بود. البته در مواردى راهكارهاى بديل وجود دارد، ولى اين موارد نيز در دين الهى مشخص مىگردد، نه با استفاده از خرد خود بنياد.
ديگر اينكه عبادت و رابطه با خدا دو طرف دارد:
1. خداوند كه معبود و مورد ستايش و نيايش است.
2. انسان پرستشگر و نيايشگر.
همچنين اساسىترين چيزى كه انسان در مسير عبادت و راهيابى به سوى خدا نياز دارد، دو چيز است:
. معبودشناسى؛يعنى، ابتدا بايد معرفتى نسبتا درست از او داشته باشد و بداند كه با چه كسى روبهرو مىشود.
. راهشناسى؛يعنى، بداند كه چگونه مىتواند با او رابطه برقرار كند و بهترين، نزديكترين، پذيرفتهترين و سالمترين راه به سوى او چيست؟
اكنون اين سؤال پديد مىآيد كه آيا خداوند - كه علم مطلق است - خود و نيكوترين راه بشر به سوى خود را بهتر مىشناسد؟ يا انسانى كه نه تنها خدا، بلكه حتى خويشتن را هنوز به درستى نشناخته است؟ پس اگر او بهتر مىشناسد و براساس آن بهترين راه را فرا روى بشر قرار داده و پيمودن آن را امر فرموده است، كدامين منطق سليم و استوارمىپذيرد كه آن را كنار زده و به راه ديگر برويم!
خلاصه اينكه راه و روش زندگى - در همه ابعاد، حتى در عبادت خداوند - نيازمند قاعده و قانون صحيح است و تخطّى از آن، جز به بيراهه رفتن و انحطاط و نابودى نمىانجامد و هيچ قاعده و قانونى كه بتواند انسان را به كمال او هدايت كند، جز قانون خداوندى نيست: (وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ)؛(8) چه اينكه او آفريننده همه موجودات و عالم هستى است و خود بهتر مىداند كه چه آفريده و بر اساس هدفمندى عالم خلقت (به مقتضاى حكمت) به كدام سو و به چه شيوهاى بايد رهسپار گردد و طىّ طريق و سلوك كند. از اين رو، روى گردانى از شريعت الهى - كه به وسيله پيامبران ابلاغ مىشود - و روى آوردن به هر قاعده و قانون غير خدا را «رويكرد جاهلى» مىداند (9)
پى نوشتها:
1. فاطر (35) آيه15.
2 .آل عمران (3) آيه97
3 .عنكبوت (28) آيه 6.
4 .فجر (89) آيه 27-30.
5 .ذاريات (51) آيه 56.
6 .مؤمنون، آيه 2.
7. عنكبوت (29) آية 45.
8 .مائده (5)، آيه 50.
9 .همان.