15-08-2019 Hits:179929 Imamology طلبه پاسخگو
Islam Attacks Slavery 1Islam has often been represented by Christian…
The Need for Regulations in the SocietyAs the results of…
The Clearest Reason for Free Will 1. The General Conscience of…
Brief History of ReligionsIn conducting a brief investigation on the…
Is It Necessary For Man To Follow A Religion?The foremost…
The Advantages of Religion 1It was revealed that religion has…
Who Is Almighty Allah? There is no difference of opinion amongst…
What are the differences between Shia and Sunni Muslims؟The distinction…
The Rights Islam Offers to WomenWith the onset of Islam…
How I find that Islam does not Oppress Women?An Experiences…
The Goal of Creation (1)One of the fundamental problems to…
We must defend our own rights. We must not transgress…
The Nature of Jesus 1Many Muslim writers when writing about…
The Holy Qur’an and Modern Scientific DiscoveriesThere is no doubt…
Determinism and Free Will in the Qur’anMohammad Mahdi GorjianA GlanceThe…
Importance of Marriage in IslamThe Holy Quran says:“And marry those…
Religious Tolerance in IslamOne of the most important aspects of…
Ahl-al-Bayt (`a)- Its Meaning and Origin The term "ahl" signifies…
A Scientific Discourse about WomanAuthors(s): Allamah Sayyid Muhammad Husayn TabatabaiA…
Who Are The 12 Imams Of Twelver Shia Islam؟The Twelve…
The Philosophy of HijabUndoubtedly, in this age of ours -…
THE TRUE RELIGION OF GOD!Each person is born in a…
MIRACLES OF THE QURANFourteen centuries ago, God sent down the…
WHO IS MUHAMMAD (PBUH)?One in every five persons on this…
Some of The biggest misconceptions that many non-Muslims have about…
if we entrust our hearts to spirituality and to the…
I think the most important teaching the Prophet (S) has…
An unforgivable sin of the Children of Israel (i.e. Jewish)…
TEHRAN (FNA)- The Palestinian government accused Israel of committing a…
TEHRAN (FNA)- Minister for the Middle East within Britain's Foreign…
Deadliest Gaza Rally in Weeks: 55 Palestinians Martyred, +2,000 Wounded…
However, the West Asia region’s conditions do not look quite…
Jesus is given many titles in the Qur'an like the…
Due to the significance of the beliefs, the Qur’an has…
Based on the new discoveries, a new understating of the…
Second son of Fatima (sa) and ‘Ali (as) Husayn (as)…
02-08-2019 Hits:170233 Shia News طلبه پاسخگو
An official with the AhlulBayt World Assembly said it has…
AhlulBayt News Agency (ABNA): Some 25,000 AhlulBayt News Agency (ABNA): Some…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyyed Ali Khamenei says…
Because of Saudi rulers’ oppressive behavior towards God’s guests, the…
Stressing that no one is allowed to insult Sunni principles…
Ayatollah Khamenei has praised all members of Iranian sports teams…
A Muslim student has been forbidden from wearing her full…
Ayatollah Khamenei has met with President Hasan Rouhani and the…
Human Rights Watch (HRW) has accused the Bahraini regime of…
A group of Bahraini Shi’a scholars has stated that Bahrain’s…
The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Sayyed Ali…
Rasa – Shaykh Ibrahim Zakzaky, the spiritual leader of the…
The Muslim nations can gain from Ramadan and Eid ul-Fitr…
Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Sayyed Ali Khamenei addresses…
Ayatollah Makarem-Shirazi issued a statement condemning the Al Khalifah regime’s…
Assistant of Sacred Premises and Pilgrims Affairs of Astan Quds…
Hezbollah Secretary General Sayyed Hassan Nasrallah received a delegation of…
The cruel actions against Pakistani Shias cannot be tolerated. Occupying…
In the Name of Allah
I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.
This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.
I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck
.
پرسش :
چرا هر وقت به این مطلب که «چرا خدا را نمیبینیم» فکر میکنیم، به گمراهی کشیده میشویم؟
پاسخ:
با سلام و ادب
این پرسش، اساسی در باب اصول عقاید است و نباید هیچ گونه نگرانی از طرح این گونه پرسشها داشته باشید، زیرا در اسلام هیچ گونه محدودیتی برای طرح پرسش وجود ندارد و از این جهت نباید خود را سرزنش کنید، یا ترس از گمراه شدن داشته باشید، زیرا تفکر در این گونه مسائل، نه تنها انسانها را به گمراهی نمیکشاند، بلکه منجر به تقویت عقاید دینی میشود. همواره باید چنین پرسشهایی را از خودتان انجام دهید و به دنبال پاسخهای منطقی باشید تا عقاید دینی خود را پا برجا کنید.
حال ببینیم چرا خداوند قابل دیدن نیست و با چشم ظاهری نمیتوان او را دید.
به عقيده شيعه خداوند متعال قابل رويت با چشم نيست.
موضوع (رويت)ديدن خداوند يكى از بحث انگيزترين صفات سلبى است و درباره آن اختلاف شديدى بين فرقه هاي مختلف اسلامي وجود دارد.
متكلمان اماميه و معتزله معتقدند كه خداوند، نه در دنيا و نه در آخرت، قابل رويت حسى نيست.
فرقه مجسمه خداوند سبحان را جسم و داراى جهت مى شمارند، رويت حسى او را به طور مطلق (چه در دنيا و چه در آخرت) ممكن مى دانند.
اهل حديث و اشاعره نيز راى ميانه اى را برگزيده، و بر اين باورند كه در آخرت ، مومنان مى توانند خداوند را با چشمان خود مشاهده كنند. اشعرى در اين باره مى گويد:
ما معتقديم كه خداوند در آخرت با چشم ديده مى شود، آن چنان كه قرص كامل ماه در شب بدر ديده مى شود و مومنان او را مى بينند.(1)
با توجه به اينكه هر يك از فرقههاي ياد شده كوشيده اند، علاوه بر آوردن دلايل عقلى و نقلى بر ادعاي خود، به نقد دلايل گروه مخالفت بپردازند، بحث ((رؤيت)) به مبحثى مفصل و گسترده تبديل شده است.
يادآورى اين نكته لازم است كه محل اختلاف در اين بحث، خصوص ديدن حسى خداوند به مدد قوه بينائي و عضو حسى آن، يعنى چشم است.
اما اگر مقصود از رؤيت، نوعى شهود قلبى و ادراك باطنى باشد، هيچ بحث و گفتگويى در امكان آن نيست و وقوع چنين رويت و مشاهده اى كه از آن به ((رويت قلبى)) در مقابل ((رويت حسى)) تعبير مى كنيم هم در دنيا و هم در آخرت، ممكن خواهد بود.
البته، با مراجعه به سخنان اشعريان متاخر، روشن مى شود كه آنان، با توجه به وضوح امتناع نظريه ديدن حسى خداوند ، تلاش كرده اند كه معانى ديگرى براى رويت پيدا كنند. مثلا گفته اند كه محل بحث، ديدن حسى است كه نيازى به رودرويى (مقابله) ندارد و مستلزم قرار گرفتن مرئى (يعنى خداوند) در جهت و مكان نيست .
برخى نيز مدعى شده اند كه خداوند در روز رستاخيز، همان حالتى را كه براى عقول مومنان در ارتباط با مشاهده باطنى نور وجود الهى حاصل است، براى چشمان آنان نيز ايجاد مى كند!(2)
به هر تقدير، تفاسير متاخر اشعريان از رويت خداوند يا در نهايت به مشاهده قلبى برمىگردد يا به مفهومى مىانجامد كه نامعقول و غير قابل تصور است.(3)
دلايل عقلى گوناگونى بر امتناع ديدن خداوند با چشم ذكر شده است كه در اينجا به دو دليل اشاره مى كنيم :
1ـ رويت حسى يك شى مستلزم آن است كه شى مزبور در مقابل چشمان ما قرار گيرد و لازمه چنين مقابله و مواجهه اى قرار گرفتن آن شى در جهت خاصى است . بنابراين ،مرئى بودن ، مستلزم جهت و مكان داشتن است، حال آنكه خداوند متعال از داشتن جهت و مكان و نياز به آن منزه است . بنابراين ، رويت حسى خداوند ممكن نيست .
2ـ اگر خداوند قابل ديدن باشد، يا تمام ذات او يك جا ديده مى شود و يا آنكه رويت ما به بخشى از ذات تعلق مى پذيرد . فرض دوم آشكارا باطل است، زيرا مقتضى تركيب در ذات خداوند بوده و تركيب نشانه نياز است، اما فرض اول نيز معقول نيست، زيرا لازمه آن محدود بودن ذات الهى است ، در حالى كه ، ذات خداوند نامحدود و غير متناهى است .
بنا بر اين به دلايل عقلي ديدن خداوند خواه در دنيا يا آخرت امكان ندارد و محال است. بنابراين منظور از ملاقات الهي ، رويت قلبي و دروني ، يا ديدن آيات خداوند و عظمت الهي است.
در این گونه موارد نیز سوال کردن اشکال ندارد زیرا مكتب اسلام هيچ محدوديتي براي پرسش و پاسخ قائل نيست و در هيچ يك از متون مسئله اي كه درسوال اشاره كرديد ، وجود ندارد . اسلام نه تنها انسان ها را از پرسش و جستجو گيري براي رسيدن به حقيقت باز نداشته ، بلكه در آيات و روايات بسياري دعوت به تفكر و تأمل و تدبر نموده كه لازمه چنين صفاتي ، صفت پرسش گري است.
چگونه خداوندي كه انسان را به صورت فطري پرسش گر و حقيقت جو آفريده است ، مي تواند در ديني كه براي هدايت انسان ها نازل كرده ، از پرسش گري منع نمايد؟
پرسش نقطة شروع و مبدأ جهش فكري است، بدين لحاظ يك امتياز در مسير تفكر است. كسي كه توان طرح سؤال ندارد و پرسيدن را نياموخته، هنور در نقطه شروع قرار نگرفته است.
جستجوگري و طرح پرسش و در صدد پاسخ بر آمدن، نياز و گرايش دروني است. اميرالمؤمنين كه در اوج معرفت قرار دارد، افتخار و امتياز خود را ميان اصحاب پيامبر سؤال كردن مي داند.
«همة ياران پيامبر اهل پرسش و كاوش نبودند تا آن جا كه برخي فقط دوست داشتند صحراگرد يا رهگذري برسد و پرسش مطرح كند و آنان هم بشنوند، ولي من هر آن چه را اتفاق مي افتاد، با پيامبر در ميان مي گذاشتم و از آن سؤال مي كردم و نگه مي داشتم».(4)
البته پرسشگري را وسيله يافتن حق و درك واقعيت بايد قرار داد و از پرسش هايي كه جنبة سرگرمي ذهني و اشتغال مغزي دارد، پرهيز كرد،(5) و سؤال بايد ابزار آموختن باشد.(6)
در بررسي مسئله از ديد شرعي بايد گفت كه: در متون ديني، هيچ گونه محدوديتي در اين باره به چشم نمي خورد و هيچ خط قرمزي براي طرح پرسش ها ترسيم نشده است. ميان انبوهي از پرسش هايي كه از پيشوايان معصوم انجام شده است، موردي كه پرسش غير مشروع و حرام معرفي شده باشد، ديده نمي شود. هم چنين هيچ سؤالي بدون پاسخ نماند و به آن بي اعتنايي نشده است.
1ـ براى مطالعه تفاسير ديگر بنگريد به: سبحانى، محاضرات فى الالهيات، صص 206 ـ 204..
2ـ ((تظن ان يفعل بها فاقره)).
3ـ در حديثى از امام رضا (ع) آمده است كه در تفسير آيات 22 و 23 سوره قيامت فرمود: ناظرة يعنى مشرفة تنتظر ثواب ربها. (يعنى، چهره هاى آنان نورافشانى مى كند در حالى كه در انتظار پاداش پروردگارشان به سر مى برند) شيخ صدوق، التوحيد، باب 8، حديث 19
4- نهج البلاغه، خ 210.
5-. همان، حكمت 320.
6- ابن شعبه حراني، تحف العقول، ص 41.