Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:184522 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:175251 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:179980 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:175521 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:175344 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

خدا را چگونه بشناسیم؟

سوال:
خدا را چگونه بشناسیم؟
پاسخ:

با سلام

خدا را آن طوري كه بايد نمي فهمم چگونه خدا را بهتر لمس كنم؟
در برآيند كلى شناخت انسان نسبت به خداوند سبحان دوگونه است:
    1ـ شناخت حصولى: كه مقصود از آن شناخت از را عقل، تفكر، انديشه، استدلال و برهان و نظم در عالم طبيعت  است كه راحت ترين راه در اين مسير، تفكر و سير در آيات الهي در جهان هستي و به خصوص عالم ماده كه بهتر قابل لمس است و تدبر در موجودات و عجايب خلقت  اين جهان است . در قرآن نيز بر اين روش خداشناسي تاكيد شده و آيات بسياري در مورد خلقت اين جهان و نشانه هاي خداوند در آن بيان شده است.
    2ـ شناخت حضورى، كه خود دوگونه است:
    1ـ2ـ درك فطرى يا خداشناسى فطرى: كه يك علم حضورى غيراكتسابى در نهاد انسان و بيرون از محدوده اختياراوست. اين شناخت فطرى در بيشتر انسان‏ها تنها استعداد و مايه‏اى است كه آدمي با تلاش خود مى‏تواند آن را از حالت استعداد و قوه  به فعليت در آورده  و از حالت ابهام به مرحله درك حضورى آگاهانه برساند.
    2ـ2ـ علم حضورى اكتسابى:
يك علم حضورى روشن و آگاهانه است و آدمى با تلاش و پس از پيمودن مراحل تكامل، اين شايستگى را مى‏يابد كه خداوند آن را به او افاضه نمايد. اين نوع معرفت داراى مراتب گوناگون شديد وضعيف است كه آخرين مرحله آن همان هدف نهايى آفرينش و بالاترين مرتبه كمال انسانى مى‏باشد. هر چند دريافت اين معرفت حضورى، مانند گونه قبل مستقيما در اختيار آدمى نيست، اما مقدمات دست‏يابى به آن از افعال اختيارى است. انسان با سير و سلوك و رياضت نفس و آن مواردي كه در شرع اسلام نيز تجويز شده است ، مي تواند به مراتبي از كشف و شهود حقايق هستي و از جمله شناخت بهتر و عميق تر خداوند نائل شود و حقايقي از عالم ربوبي بر اين انسان افاضه شود.
 در حقيقت افاضه اين كمال ـ معرفت به خداوند ـ پاداش بخشى از افعال اختيارى انسان است كه به صورت تام وكامل در آخرت به او داده مى‏شود هر چند مراتب ديگرى از اين معرفت حضورى براى برخى از اولياى خدا در اين دنيا فراهم مى‏آيد.
    بر اساس مطالب پيش گفته با شناخت نفس يا روح يا حقيقت خود و توجه به اين امر كه اصل ما يعنى روح ما چه بوده، چه گشته و چه مى‏تواند باشد و آگاهى از چگونگى تهذيب نفس و طريق سلوك و راه حصول كمال مى‏توانيد خداوند را با علم حضورى اكتسابى بيشتر، بهتر و عميق‏تر بشناسيد.
    در واقع معرفت نفسى كه پلى براى معرفت خداوند است، همان سلوك عملى و شرعى است
 در حقيقت  امرى كه انسان را به مشاهده وجه حق مى‏رساند، شناخت حقيقت خود و حركت به سوى مقام اصلى خود است و اين جز با تحصيل تقوا ميسر نخواهد بود.
در اين رابطه توصيه مى‏ كنيم كتاب «مقالات» استاد محمد شجاعى را كه در سه جلد از سوى انتشارات سروش به چاپ رسيده است با دقت، تكرار مطالعه فرماييد.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location